"Dokąd zmierzasz Człowieku, dokąd zmierzasz Ziemio...?"

Baltic Opera Festival od samego początku stał się jednym z największych plenerowych wydarzeń operowych w Europie. Tomasz Konieczny – światowej sławy śpiewak – zaprasza nie tylko miłośników opery i muzyki klasycznej do Gdańska i Sopotu na kolejną odsłonę swojego autorskiego projektu, która będzie miała miejsce w dniach 10 – 16 lipca 2025 roku.

Trzecia odsłona Baltic Opera Festival 2025 – idea i podstawa programowa

Rok 2025 to czas oczekiwań związanych ze zmieniającą się sytuacją geopolityczną i ekologiczną w znanym nam świecie. W obliczu trwającej za naszą wschodnią granicą bratobójczej wojny, niepokojów w innych strategicznych regionach świata – takich jak Strefa Gazy – oraz postępującej izolacji jednostki ludzkiej i technologizacji życia, nie sposób nie pochylić się nad ludzką samotnością, miejscem człowieka w otaczającej rzeczywistości i problemem postępującego wyczerpywania zasobów Ziemi.

Baltic Opera Festival 2025 podejmie temat podróży samotnego wędrowca – jednostki wykluczonej.

Kluczowymi punktami programu Festwialu w 2025 roku, będą trzy projekty sceniczne:

  • Nowa produkcja „Salome” Ryszarda Straussa – opowieść o samotności i losie głównej bohaterki, nastolatki wychowywanej przez moralnie wątpliwą matkę i jej konkubenta – króla Heroda. Historia osadzona zostaje w realiach odwiecznego konfliktu religijno-społecznego Bliskiego Wschodu. Spektakl zostanie wystawiony w Operze Leśnej w Sopocie.
  • Pierwsza w historii sceniczna interpretacja „Pasji wg św. Łukasza’ Krzysztofa Pendereckiego –  opowieść o samotnym proroku, Chrystusie. Spektakl odbędzie się w Operze Leśnej w Sopocie.
  • Sceniczna wersja „Podróży zimowej” Franza Schuberta – opowieść o samotnej wędrówce podmiotu lirycznego, inspirowana również poezją Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, który zginął w tragicznych okolicznościach. Spektakl dotyka tematów samotności, wygnania i izolacji. Pokaz odbędzie się w przestrzeni 100cznia.pl w Gdańsku.

W naszej komunikacji wizualnej postanowiliśmy umieścić samotnego wędrowca poza orbitą planety – by dobitnie podkreślić jego izolację oraz zagrożenia, jakie mogą czekać naszą cywilizację w niedalekiej przyszłości.

Tym razem głośno pytamy: „Dokąd zmierzasz, Człowieku?”, „Dokąd zmierzasz, Ziemio?”

Organizatorem wydarzenia jest Opera Bałtycka w Gdańsku.

Partnerem Festiwalu jest Stowarzyszenie Dal Segno Institute.

Baltic Opera Festival 2025 jest dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Tomasz Konieczny

Tomasz Konieczny – dyrektor artystyczny Baltic Opera Festival

U podstaw i praprzyczyn Baltic Opera Festival leży moje marzenie o wykorzystaniu w pełni wspaniałych możliwości i światowego poziomu niezwykłego obiektu, jakim jest powołana do życia w 1909 roku Opera Leśna w Sopocie.

Tomasz Konieczny studiował aktorstwo w PWSFTViT w Łodzi oraz śpiew solowy w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie i w Wyższej Szkole Muzycznej im. Carla Marii von Webera, w klasie prof. Christiana Elßnera w Dreźnie. Artysta specjalizuje się w repertuarze niemieckojęzycznym. Występował na najważniejszych scenach świata, m.in.: Opery w Lipsku, Metropolitan Opery, Deutsche Oper Berlin, Opery w Paryżu, Carnegie Hall, Wiener Staatsoper, La Scali, Narodowego Teatru Japonii w Tokio czy Bayreuther Festspiele. W 2019 roku na wniosek dyrekcji Wiener Staatsoper otrzymał najwyższe przyznawane w niemieckojęzycznym środowisku operowym, odznaczenie zawodowe – tytuł Österreichischer Kammersänger. W 2022 roku Tomasza Koniecznego uhonorowano nadawanym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, podkreślającym wybitny wkład artysty w rozwój kultury polskiej.

Komitet honorowy

  • dr Daniel Cichy dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
  • Waldemar Dąbrowski dyrektor Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w latach 2008-2025, Minister Kultury RP w latach 2002-2005
  • Peter Gelb dyrektor Metropolitan Opera w Nowym Jorku
  • Ioan Holender dyrektor Wiener Staatsoper w latach 1992-2010
  • Andreas Homoki dyrektor Opernhaus Zürich, reżyser operowy
  • Zenon Kosiniak-Kamysz szef polskiej misji dyplomatycznej w Austrii
  • Jolanta Róża Kozłowska ambasador RP w Wiedniu w latach 2017-2022
  • prof. dr Tadeusz Krzeszowiak wykładowca akademicki, reżyser światła i inscenizator. Instytut Teatrologii Uniwersytet Wiedeński w latach 1997-2015. Od 2010 roku prowadzi fotobiologiczne pomiary światła scenicznego w Operze Wiedeńskiej
  • Stanisław Leszczyński wicedyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, dyrektor artystyczny Festiwalu „Chopin i jego Europa"
  • Joan Matabosch Grifoll dyrektor artystyczny Teatro Real, Madryt
  • Jacek Marczyński dziennikarz, krytyk muzyczny
  • Dominique Meyer dyrektor Teatro alla Scala, dyrektor Wiener Staatsoper w latach 2010-2020
  • Elżbieta Penderecka założyciel i prezes Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena
  • Cornelia Pieper Konsul Generalna Niemiec w Gdańsku
  • Bogdan Roščić dyrektor Wiener Staatsoper
  • Matthias Schulz dyrektor Staatsoper Unter den Linden w Berlinie
  • prof. Katharina Wagner dyrektor Bayreuther Festspiele
  • prof. Rafał Wiśniewski dyrektor Narodowego Centrum Kultury w latach 2017-2024
  • Joanna Wnuk-Nazarowa dyrygentka, kompozytorka, Minister Kultury RP w latach 1997-1999, dyrektorka NOSPR w latach 2000-2018

Zespół Festiwalu

  • Organizator-Opera Bałtycka w Gdańsku Dyrektor Romuald Wicza-Pokojski
  • Dyrektor artystyczny Tomasz Konieczny
  • Dyrektor festiwalu Rafał Kokot
  • Dyrektor ds. organizacji pracy artystycznej i impresariatu Paweł Marzec
  • Autor oprawy graficznej Adam Dudek
  • Główny producent Aleksandra Filipek (Opera Bałtycka)
  • Zarządzanie promocją i marketingiem Katarzyna Gigiewicz (Opera Bałtycka)
  • Kontakt z mediami w Polsce Katarzyna Sobala/Piotr Partyka (PracowniaSzumu.pl)
  • Koordynacja sprzedaży biletów i akredytacji Kamila Kończak (Opera Bałtycka)