mobile-menu-btn

Baltic Opera Festival

Baltic Opera Festival powstał w Trójmieście z inicjatywy wybitnego polskiego bas-barytona Tomasza Koniecznego. Pragnienie, by wykorzystać niesamowitą przestrzeń sopockiej Opery Leśnej zrodziło się w 2009 roku, gdy artysta po raz pierwszy wystąpił na tej scenie w Złocie Renu Richarda Wagnera. Inicjując Festiwal, nawiązał do przedwojennej tradycji wystawiania dzieł operowych, dzięki którym Sopot, w latach 30. XX wieku, nazywany był Bayreuth Północy.

Festiwal, który odbędzie się po raz pierwszy w lipcu 2023 roku na scenach Opery Leśnej w Sopocie i Opery Bałtyckiej w Gdańsku, prezentować będzie premierowe inscenizacje operowe z udziałem znakomitych solistów, dyrygentów i realizatorów z Polski i całego świata. Ideą Festiwalu jest również budowanie przestrzeni służących rozwijaniu współpracy międzynarodowej oraz promowanie działań edukacyjnych.

Baltic Opera Festival 2023 rozpocznie cykliczne święto sztuki operowej, kierowane zarówno do melomanów, jak i szerokiej publiczności całej Europy. To właśnie dla widzów budowany jest program artystyczny oparty nie tylko na niemieckim repertuarze operowym, ale również na polskich dziełach scenicznych. Program główny to jednak nie wszystko. Baltic Opera Festival składać się będzie także z licznych wydarzeń towarzyszących. Nie zabraknie okazji do spotkań z gwiazdami czy możliwości udziału w warsztatach masterclass.

Organizatorem tego nowego wydarzenia na operowej mapie Polski jest Opera Bałtycka oraz Narodowe Centrum Kultury.

Organizację 1. Edycji Bałtyckiego Festiwalu Operowego – Baltic Opera Festival dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Tomasz Konieczny

Tomasz Konieczny – dyrektor artystyczny Baltic Opera Festival

U podstaw i praprzyczyn Baltic Opera Festival leży moje marzenie o wykorzystaniu w pełni wspaniałych możliwości i światowego poziomu niezwykłego obiektu, jakim jest powołana do życia w 1909 roku Opera Leśna w Sopocie.

Tomasz Konieczny studiował aktorstwo w PWSFTviT w Łodzi oraz śpiew solowy w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie i w Wyższej Szkole Muzycznej im. Carla Marii von Webera, w klasie prof. Christiana Elßnera w Dreźnie. Artysta specjalizuje się w repertuarze niemieckojęzycznym. Występował na najważniejszych scenach świata, m.in.: Opery w Lipsku, Metropolitan Opery, Deutsche Oper Berlin, Opery w Paryżu, Carnegie Hall, Wiener Staatsoper, La Scali, Narodowego Teatru Japonii w Tokio czy Bayreuther Festspiele. W 2019 roku na wniosek dyrekcji Wiener Staatsoper otrzymał najwyższe przyznawane w niemieckojęzycznym środowisku operowym, odznaczenie zawodowe – tytuł Österreichischer Kammersänger. W 2022 roku Tomasza Koniecznego uhonorowano nadawanym przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, podkreślającym wybitny wkład artysty w rozwój kultury polskiej.

Komitet honorowy

  • dr Daniel Cichy dyrektor – redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego
  • Waldemar Dąbrowski dyrektor Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, Minister Kultury RP w latach 2002-2005
  • Peter Gelb dyrektor Metropolitan Opera w Nowym Jorku
  • Andreas Homoki dyrektor Opernhaus Zürich, reżyser operowy
  • Daniel Kotliński śpiewak operowy, animator kultury, pedagog
  • Jolanta Róża Kozłowska Ambasador RP w Wiedniu w latach 2017-2022
  • Stanisław Leszczyński wicedyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, dyrektor artystyczny Festiwalu „Chopin i jego Europa"
  • Jacek Marczyński dziennikarz, krytyk muzyczny
  • Dominique Meyer dyrektor Teatro alla Scala, dyrektor Wiener Staatsoper w latach 2010-2020
  • Elżbieta Penderecka założyciel i prezes Stowarzyszenia im. Ludwiga van Beethovena
  • Alexander Pereira dyrektor Teatro del Maggio Musicale Fiorentino, wieloletni dyrektor Opernhaus Zürich, Salzburger Festspiele, Teatro alla Scala
  • Bogdan Roščić dyrektor Wiener Staatsoper
  • prof. Katharina Wagner dyrektor Bayreuther Festspiele
  • prof. Rafał Wiśniewski dyrektor Narodowego Centrum Kultury
  • Joanna Wnuk-Nazarowa dyrygentka, kompozytorka, Minister Kultury RP w latach 1997-1999, dyrektorka NOSPR w latach 2000-2018

Organizatorzy

Mecenas główny

Współpraca

Patronat honorowy

Patroni medialni

Partnerzy